
Mik: ‘Ik ben meer mijn eigen weg gaan volgen’
Sinds een jaar zijn de jongerenwerkers van Bindkracht10 niet alleen in de wijken te vinden, maar ook op verschillende middelbare scholen in Nijmegen. En daar zitten veel voordelen aan, ervaren ook leerlingen Mik (16) en Nadysha (14). ‘Het is gezelliger op school en er wordt bijna niet meer gevochten.’
“Sinds hij er is, is het een stuk gezelliger in de aula”
De pauzebel van de Jorismavo, de middelbare school aan de Ploegstraat in Nijmegen, is pas net afgegaan en op het schoolplein staat al een flinke groep leerlingen rond jongerenwerker Mezu Iheme (31). De één laat weten dat de schoolvoetbal kapot is, de ander vertelt dat hij de hele nacht heeft zitten gamen. Twee jongens roepen lachend dat Mezu eens met een klasgenoot moet praten, want “die heeft pijn man, omdat hij is gedumpt”. Voor iedereen heeft Mezu een boks, een praatje én een grote glimlach.
Gezichten lezen
Dat goede contact ontstaat niet zomaar. ‘Daarvoor moet je flink investeren’, weet Mezu. In theorie is hij twee middagen in de week op de school aanwezig, maar in de praktijk is hij er vaker. ‘Die paar uur zijn voldoende om zichtbaar te zijn, zodat de leerlingen weten: Mezu is er voor ons. Ook geeft het mij de kans om hun gezichten te lezen. Wie loopt er stralend door de gangen en wie heeft het duidelijk weer eens veel te laat gemaakt? Maar de signalen die ik oppik en andere problemen écht aanpakken, dat kost veel meer tijd.’
Spoedtelefoontje
Zoals bijvoorbeeld bij de 16-jarige Mik. Mik belde Mezu op toen hij even flink in put zat op school. ‘Mezu stond toen binnen tien minuten voor mijn neus’, vertelt Mik. De twee hebben daarna veel gepraat. Mik: ‘Uiteindelijk ben ik meer mijn eigen weg gaan volgen en heb ik sommige mensen achter mij gelaten. Dat ik daardoor minder vrienden heb op school, vind ik niet meer zo erg. Door Mezu weet ik: het is tijdelijk en wordt vanzelf beter.’ Gelukkig vond Mik buiten school wel weer nieuwe contacten. ‘Mezu wist dat een andere jongerenwerker van Bindkracht10 veel bezig was met rapmuziekprojecten in mijn buurt. Daar ga ik nu vaak heen om zelf muziek te maken of raps te schrijven. En als ik op school echt even iets kwijt moet, zoek ik Mezu wel op.’

JONGERENWERK OP SCHOOL HELPT
Jongeren hebben het zwaar gehad tijdens corona. Door verveling, het missen van structuur, eenzaamheid en de weg niet weten naar activiteiten viel er een gat. Veel jongeren kampten met mentale problemen. Scholen hebben de hulp van jongerenwerkers ingeschakeld. Jongerenwerkers zijn aan de slag gegaan met het organiseren van pauzeactiviteiten, het geven van workshops, gastlessen, individuele begeleiding, vragenuurtjes en door er te zijn. Om jongeren een hart onder de riem te steken, maakten rappers Ready, Lies en Joris met hulp van rapper Djahboy ook het nummer Oog voor elkaar.

“Uiteindelijk ben ik meer mijn eigen weg gaan volgen”
Eenzaamheid
Er zijn meer leerlingen die bij Mezu komen om te praten. ‘Ik zie regelmatig leerlingen die een beetje eenzaam zijn’, vertelt hij. ‘Ze hebben het thuis en op school niet makkelijk en willen gewoon even dat iemand tijd voor ze maakt. Ik ga dan niet benadrukken hoe vervelend hun situatie is, want dat weten ze zelf ook wel. Luisteren is vaak al genoeg. Ook bedenken we samen hoe we de situatie dragelijker kunnen maken. Bijvoorbeeld door leuke afleiding te zoeken van hun zorgen via de pauzeactiviteiten op school, projecten van andere jongerenwerkers in de wijk of bij een sportvereniging.’
Betere sfeer
De pauzeactiviteiten zette Mezu op samen met de leerlingenraad. Nadysha (14) is een van de leden van de raad. Ze is blij met Mezu. ‘Sinds hij er is, is het een stuk gezelliger in de aula. Ik denk dat het komt omdat Mezu met iedereen praat: óók met de leerlingen die weleens voor onrust zorgden in de pauze.’ Ze vindt het fijn dat Mezu aanschuift bij de leerlingenraad. ‘Als hij erbij is, brengt hij altijd gesprekken op gang en krijgen we leuke ideeën. Weet je nog toen we de leerlingen aan elkaar hadden vastgebonden en ze moesten samenwerken om weer los te komen?’, vraagt ze lachend aan Mezu.
Niet laten vallen
Praten met Mezu is makkelijker dan met een leraar, vinden Mik en Nadysha allebei. ‘Misschien omdat je daardoor sneller over onderwerpen begint die niet met school te maken hebben’, denkt Nadysha hardop. Mezu is blij dat de leerlingen hem inmiddels zo goed weten te vinden. Ook met andere jongerenwerkers van Bindkracht10 uit de wijk en andere organisaties is veel contact. Mezu: ‘Zo kunnen we makkelijk leerlingen verder helpen als dat nodig is of kan ik de begeleiding beter voortzetten als een leerling tijdelijk niet meer naar school mag. Zodat die leerling weet: ook nu laat hij mij niet vallen.’
Zomertour tegen verveling
Door corona bleven veel jongeren tijdens de zomervakantie in 2021 thuis. Om onrust en overlast veroorzaakt door verveling te voorkomen werd er tijdens de Zomertour extra veel georganiseerd. Zeven weken lang waren er 52 activiteiten in verschillende wijken in Nijmegen. Meer dan 1.300 deelnemers zijn bereikt.
PUBERBINGO
Het is niet stoer en soms ook eng voor jongeren om met hun ouders te praten over problemen. Sommigen doen dat liever met een jongerenwerker. Toch is het ook belangrijk dat de gesprekken met ouders worden gevoerd. Om dat makkelijker te maken is in 2021 Puberbingo ontwikkeld. Een spel dat handvatten geeft het gesprek aan te gaan over thema’s die spelen. Bijvoorbeeld het stellen van grenzen en wat is een gezonde schermtijd. Puberbingo wordt al ingezet en ook verder ontwikkeld samen met Buurtteam Jeugd en Gezin.
CERTIFIED BANGER
Jenna, Tarik, Aron, Vernon en Derpie maakten samen met Djahboy en steun van ons een nummer tegen het gebruik van messen. Met het nummer No Shank riepen ze jongeren op verstandige keuzes te maken. Zo trokken ze aandacht voor de inzamelingsactie van wapens van de politie. Met 18.000 views werd het een echte hit in Nijmegen. Er werden 40 wapens ingeleverd.
Coronastress
Twee jaar met lockdowns ging niemand in de koude kleren zitten. Voor jongeren voelde het extra zwaar. School was niet meer hetzelfde, uitgaan, elkaar ontmoeten en soms zelfs sporten was niet mogelijk. Maanden leken wel jaren te duren. Veel jongeren het niet meer zagen zitten. Mentale problemen namen sterk toe. Onze jongerenwerkers lieten weten dat ze voor hen klaarstaan met dit filmpje.