Bindkracht10.nlVeelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Dit zijn de meest gestelde vragen aan onze medewerkers. Maak een selectie door het menu aan de linkerzijde.
https://bindkracht10.nl/app/uploads/2019/04/image-2@2x-1.png

De veelgestelde vragen

Dit zijn de meest gestelde vragen aan onze medewerkers. Maak een selectie door het menu aan de linkerzijde.
Categorieën
  • Hoe kan ik me bij jullie aanmelden?

    Vul het formulier interculturele consulenten in. Als je nog niet zeker weet of je een aanmelding wilt doen of eerst meer wilt weten kun je ons natuurlijk ook bellen met Faysal Zouay: 06-41981372 of Nathalie van der Veeken: 06-17149976.

  • Wat kost het?

    Voor medewerkers van Bindkracht10, de GGD en Sterker Sociaal Werk worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit omdat zij een vaste partner zijn in de poule en al financieel en/of in natura een bijdrage leveren.
    Ook voor andere samenwerkingspartners worden er voor éénmalige inzet meestal geen kosten in rekening gebracht. Dit kunnen we doen dankzij de subsidie van de Gemeente Nijmegen. Als er echter voor langere duur of vaker een beroep op ons wordt gedaan, moeten we dit factureren. Hier worden verschillende tarieven voor gehanteerd en daar worden op maat afspraken over gemaakt.

  • Hoe lang duurt het voor er contact gelegd wordt?

    We streven ernaar om binnen 2 werkdagen van ons te laten horen. Dit betekent niet altijd dat we ook een match hebben kunnen maken. Dit hangt af van de vraag en of er ook iemand in de poule werkt die dit op kan pakken  (zo hebben we meer Arabisch sprekende, dan Vietnamees sprekende consulenten). Het hangt ook af van het tijdstip, omdat onze consulenten ook werken, een opleiding volgen, kinderen thuis hebben et cetera.  Het kan snel gaan, maar soms moeten we verder zoeken in ons netwerk en duurt het langer.

  • Bestaat het team alleen uit vrijwilligers?

    Het grootste deel van de consulenten bestaat uit vrijwilligers. We proberen zoveel mogelijk van deze inzet gebruik te maken. Soms lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat een bepaalde taal niet gesproken wordt door één van de vrijwilligers en wordt een beroepskracht ingezet. Voor specialistische vragen worden ook beroepskrachten ingezet. Sommige werken in het team, maar het komt ook voor dat we andere medewerkers van Bindkracht10, Sterker Sociaal Werk of de GGD benaderen of iemand inzetten uit ons netwerk. Bij 2elijns vragen verwijzen we ook wel door naar het Netwerk Cultuur Sensitief Werken. Zie voor meer informatie www.netwerkcultuursensitiefwerken.nl.

  • Waarom wordt gevraagd om via de website aan te melden?

    Op deze manier zijn wij het snelst bereikbaar en kunnen we sneller schakelen voor de match met een consulent. Daarnaast kunnen we de vragen monitoren. De aanmeldingen worden verwerkt in een overzicht van aanvragen. Zo zien we bijvoorbeeld wat de meest gestelde vragen zijn en houden daar rekening mee bij de werving van consulenten. Ook kunnen we (collectieve) activiteiten ontwikkelen voor vragen die vaker voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan gezondheidsvoorlichting of opvoedingsondersteuning. Ook houden we bij wanneer een vraag is afgerond en vragen daarna om (kort) de bevindingen aan ons terug te koppelen.

  • Hoe ziet het vrijwilligerswerk bij Stip eruit?

    Bij de Stips zijn verschillende taken voor vrijwilligers. Bij alle taken sta je andere bewoners te woord. Meestal doe je dat op de locatie van de Stip. Bij sommige Stips kan dat ook ergens anders zijn. Als gastheer/vrouw ontvang je mensen. Als info- en advies vrijwilliger geef je antwoord op vragen van bewoners.

  • Moet ik gelijk alles kunnen?

    Als vrijwilligers bij de Stip krijg je begeleiding van de coördinator en de werkbegeleider. Zij zijn er om te zorgen dat mensen de juiste antwoorden krijgen. Zo zijn er duidelijke regels wat de Stip wel en niet doet. Vrijwilligers krijgen regelmatig training. En in de meeste gevallen werk je samen met een andere vrijwilliger. Op die manier kun je rustig ervaring opdoen. En als je er niet uitkomt kun je hulp vragen aan een beroepskracht. Samen met de andere vrijwilligers kijk je regelmatig of de goede antwoorden zijn gegeven.

  • ik wil mijn schulden aanpakken

    Rondkomen met een laag inkomen is moeilijk. Wat begint met een kleine betalingsachterstand kan snel uit de hand lopen. Of je kan een betalingsregeling niet echt betalen. Wil je een keer praten over je financiën? Neem dan contact op met een financiële coach in jouw wijk.

  • ik kan een rekening niet betalen

    Heb je een betalingsachterstand? Of wil je gewoon een keer praten over je financiën? Het is goed om problemen voor te zijn want kleine problemen kunnen snel schulden worden. Neem dan contact op met een financiële coach in de wijk.

  • ik wil iets aanvragen (toeslagen, voorzieningen etc.)

    Rondkomen met een laag inkomen is heel moeilijk. Naast je werk of uitkering heb je namelijk allerlei regelingen nodig om je inkomen compleet te maken. Denk aan toeslagen, bijzondere bijstand en nog veel meer. Onze Formulierenbrigade doet een voorzieningencheck en helpt je met aanvragen.

  • ik wil beter met geld leren omgaan

    Hoe zorg je dat je uitgaven en inkomsten op elkaar aansluiten? Kun je misschien iets extra besparen? Goed omgaan met je inkomen kan best lastig zijn. Onze budgetcoaches helpen je overzicht krijgen én houden.

  • ik heb geen adres

    Er zijn verschillende redenen waarom je geen adres kunt hebben. Je bent je thuis kwijt of je komt net uit detentie of een instelling. Zonder officieel woonadres is het moeilijk om je leven op orde te krijgen. In sommige omstandigheden kunnen we je een briefadres geven.

  • ik begrijp een brief niet

    Brieven zijn vaak erg moeilijk geschreven. En als je het niet goed snapt kun je een fout maken. Dan kan soms geld kosten. Of een andere probleem opleveren. Bij de Stip in jouw buurt leggen ze het graag uit. En ze kijken samen met jou hoe je het in de toekomst makkelijker zelf kan. Kijk hier waar de Stip bij jou in de buurt is

  • ik moet iets invullen

    Een formulier invullen kan ingewikkeld zijn. Je hebt veel verschillende keuzes. En als je het niet goed snapt kun je een fout maken. Dan kan soms geld kosten. Bij de Stips in jouw buurt kun je het samen invullen. Kijk hier waar de Stip bij jou in de buurt is.

  • moet ik dit betalen?

    Soms krijg je brieven waarvan je niet weet waar het over gaat. En dan moet je nog geld betalen ook. Of je denkt dat het al betaald is. Bij de Stip in jouw buurt kunnen jullie samen uitzoeken of je het moet betalen.

  • ik moet aangifte doen of mijn toeslagen regelen

    Het is steeds makkelijker om zelf aangifte te doen. Toch heb je misschien hulp nodig. Of er is iets veranderd in je persoonlijke situatie. Dan moet je ook je toeslagen aanpassen. Bij de Stip in jouw buurt kunnen ze hiervoor een afspraak maken met onze belastingexperts. Kijk hier waar de Stip bij jou in de buurt is

  • ik wil iets regelen

    Soms komt er veel op je af. Bijvoorbeeld omdat je kind uit huis gaat of omdat je gaat verhuizen. Dan moet er veel georganiseerd worden. Bij de Stips kunnen ze je verder helpen. Of ze zorgen dat je op de goede plek terecht komt. Kijk hier waar de Stip bij jou in de buurt is

  • ik heb een goed idee voor de wijk

    Het is leuk wonen in je buurt, maar er mist iets. Je hebt een leuk idee om mensen samen te brengen, de buurt te verbeteren of iets anders. Maar hoe pak je dat aan? De opbouwwerker bij jou in de buurt helpt je graag je idee realiseren.

  • ik maak me zorgen over de buurt

    Mensen dumpen afval of je maakt je zorgen over die oude mevrouw op de hoek. Het zijn maar een paar voorbeelden van zorgen die je kunt hebben over de buurt. Je wilt graag dat er iets verandert, maar waar moet je beginnen? De opbouwwerker bij jou in de buurt kijkt samen met je wat er mogelijk is.

  • Ik wil jullie als vrijwilliger helpen. Hoe doe ik dat?

    Leuk dat je ons mee wil helpen als vrijwilliger. Er zijn diverse mogelijkheden, kijk hiervoor bij onze vacatures vrijwilligerswerk. Maar ook zonder dat er een vacatures is, kun je vaak al iets doen voor een ander. In je buurt, wijk, stadsdeel, school of stad. Neem hiervoor contact op met één van de coördinatoren van het project of locatie.

  • Ik kan een locatie niet vinden

    Als je locatie die je zoekt niet in dit locatie-overzicht staat, is dit waarschijnlijk geen vaste Bindkracht10-locatie. We huren ook veel tijdelijke locaties en werken veel samen met partners in de wijk, zoals basisscholen en de gemeente Nijmegen (zij beheren veel wijkcentra en sportaccommodaties). Wil je weten wie de door jouw gezochte locatie beheert? Neem dan contact met onze receptie of een Stip bij jou in de buurt. Waarschijnlijk kunnen wij je daar verder helpen.

  • Ik wil jullie als vrijwilliger helpen. Hoe doe ik dat?

    Leuk dat je ons mee wil helpen als vrijwilliger. Er zijn diverse mogelijkheden, kijk hiervoor bij onze vacatures vrijwilligerswerk. Maar ook zonder dat er een vacatures is, kun je vaak al iets doen voor een ander. In je buurt, wijk, stadsdeel, school of stad. Neem hiervoor contact op met één van de coördinatoren van het project of locatie.

  • Het project dat ik zoek is niet actief in mijn stadsdeel

    Als je hulp zoekt voor jezelf of je kind, een vraag hebt of juist iets wil doen in je wijk of stadsdeel, neem dan contact op met de dichtstbijzijnde Stip of met één van de coördinatoren. Kijk in onze locatiezoeker waar jouw dichtstbijzijnde Stip te vinden is.

Arrow Image Right

Vragen? Neem snel contact op

Wees altijd op de hoogte van het nieuws van Bindkracht10.